Με τις διατάξεις του άρθρου 8 του Ν.5056/2023 προβλέπεται η συγκρότηση ενός νέου αιρετού συλλογικού οργάνου, της Δημοτικής Επιτροπής. Από την 1.1.2024, όπου στην κείμενη νομοθεσία γίνεται αναφορά ή παραπομπή στη οικονομική επιτροπή, την επιτροπή ποιότητας ζωής και την εκτελεστική επιτροπή των δήμων, καθώς και στις αρμοδιότητες αυτών, εφεξής νοείται η δημοτική επιτροπή, η οποία ασκεί τις αρμοδιότητες αυτές.
Ειδικότερα έχει τις ακόλουθες αρμοδιότητες (αρμοδιότητες από Οικονομική Επιτροπή):
α) συντάσσει τον προϋπολογισμό του δήμου,
β)
ελέγχει την υλοποίηση του προϋπολογισμού και υποβάλλει ανά τρίμηνο
έκθεση προς το δημοτικό συμβούλιο, στην οποία παρουσιάζεται η κατάσταση
των εσόδων και εξόδων του δήμου.
γ) προελέγχει τον απολογισμό,
δ)
αποφασίζει για την έγκριση των δαπανών και τη διάθεση των πιστώσεων του
προϋπολογισμού, εκτός από εκείνες που σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις
αποφασίζει το δημοτικό συμβούλιο, καθώς επίσης αποφασίζει αιτιολογημένα
και για τις περιπτώσεις απευθείας ανάθεσης προμηθειών, παροχής
υπηρεσιών, εκπόνησης μελετών και εκτέλεσης έργων σε εξαιρετικά
επείγουσες περιπτώσεις,
ε) με την επιφύλαξη της παραγράφου 4 του
παρόντος, καταρτίζει τους όρους, συντάσσει τη διακήρυξη, διεξάγει και
κατακυρώνει όλες τις δημοπρασίες σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία. Για
τη διεξαγωγή των δημοπρασιών και την αξιολόγηση των προσφορών μπορεί να
συγκροτεί επιτροπές, από μέλη της, δημοτικούς ή δημόσιους υπαλλήλους ή
ειδικούς επιστήμονες,
στ) μελετά την ανάγκη συνάψεως δανείων, καταρτίζει τους όρους τους και εισηγείται σχετικά στο δημοτικό συμβούλιο,
ζ) εισηγείται προς το δημοτικό συμβούλιο την επιβολή τελών, δικαιωμάτων και εισφορών,
η) αποφασίζει για την αποδοχή κληρονομιών, κληροδοσιών και δωρεών,
θ)
εισηγείται στο δημοτικό συμβούλιο ετήσιο σχέδιο διαχείρισης και
αξιοποίησης της περιουσίας του δήμου. Παρακολουθεί την υλοποίηση του εν
λόγω σχεδίου και ενημερώνει το δημοτικό συμβούλιο,
ι) αποφασίζει για ζητήματα διαφάνειας και ηλεκτρονικής διακυβέρνησης,
ια)
εισηγείται στο δημοτικό συμβούλιο τα σχέδια κανονιστικών αποφάσεων του
δήμου, με την επιφύλαξη των διατάξεων του άρθρου 73 παρ.1B v) και
παρακολουθεί την υλοποίησή τους,
ιβ) αποφασίζει για την υποβολή προσφυγών στις διοικητικές αρχές,
ιγ) αποφασίζει για την άσκηση όλων των ενδίκων βοηθημάτων και των ενδίκων μέσων,
ιδ)
αποφασίζει για το δικαστικό συμβιβασμό και εισηγείται στο δημοτικό
συμβούλιο για τον εξώδικο συμβιβασμό ή την κατάργηση δίκης που έχουν
αντικείμενο μέχρι ποσού τριάντα χιλιάδων (30.000) ευρώ,
ιε)
αποφασίζει για την πρόσληψη πληρεξουσίου δικηγόρου και για την ανάκληση
της πληρεξουσιότητάς του, σε όσους δήμους, είτε δεν έχουν προσληφθεί
δικηγόροι, με μηνιαία αντιμισθία, είτε αυτοί που έχουν προσληφθεί δεν
έχουν δικαίωμα να παρίστανται σε ανώτατα δικαστήρια.
Επίσης είναι αρμόδια για (αρμοδιότητες από Επιτροπή Ποιότητας Ζωής):
i) τη χορήγηση προέγκρισης ίδρυσης καταστημάτων και επιχειρήσεων μετά από προέλεγχο του σχετικού αιτήματος του ενδιαφερομένου,
ii)
την ανάκληση ή την οριστική αφαίρεση της άδειας ίδρυσης και λειτουργίας
των καταστημάτων επιχειρήσεων και λοιπών εγκαταστάσεων και
δραστηριοτήτων αρμοδιότητας του δήμου,
iii) τη χορήγηση ή ανάκληση
της άδειας λειτουργίας μουσικής. Η σχετική απόφαση λαμβάνεται μέσα σε
είκοσι (20) ημέρες αφότου περιέλθουν στην επιτροπή όλα τα νόμιμα
δικαιολογητικά και στοιχεία.
Εισηγείται στο δημοτικό συμβούλιο(αρμοδιότητες από Επιτροπή Ποιότητας Ζωής):
i) θέματα καθορισμού χρήσεων γης,
ii)
θέματα ρυθμιστικών σχεδίων, προγραμματισμού εφαρμογής ρυθμιστικών
σχεδίων, οικιστικής οργάνωσης ανοικτών πόλεων, εφαρμογής Γενικού
Πολεοδομικού Σχεδίου (Γ.Π.Σ.), πολεοδομικών μελετών, ανάπλασης περιοχών,
πολεοδομικών επεμβάσεων, χρηματοδότησης προγραμμάτων ανάπλασης,
ανασυγκρότησης υποβαθμισμένων περιοχών, πολεοδομικής αναμόρφωσης
προβληματικών περιοχών, αποζημίωσης ρυμοτομούμενων, πολεοδομικών
ρυθμίσεων, εισφοράς σε γη ή σε χρήμα, περιοχών ειδικά ρυθμιζόμενης
πολεοδόμησης (Π.Ε.Ρ.ΠΟ.) και έγκρισης πολεοδομικών μελετών,
iii) τη λήψη αποφάσεων για θέματα προστασίας του περιβάλλοντος,
iv)
τη λήψη αποφάσεων για θέματα χωροθέτησης κοιμητηρίων, κατά τις
προβλέψεις του ν. 2508/1997 (ΦΕΚ 124 Α΄), κέντρων αποτέφρωσης νεκρών,
καθώς και άλλων, σχετικών με το αντικείμενο, αρμοδιοτήτων του,
v) το σχέδιο κανονιστικών αποφάσεων των άρθρων 79 και 82 του Κ.Δ.Κ..
Η δημοτική επιτροπή, πλέον των παραπάνω αρμοδιοτήτων αποφασίζει και για τα εξής:
α) την υποβολή αιτημάτων πρόσληψης του πάσης φύσεως προσωπικού, συμπεριλαμβανομένων των δικηγόρων και νομικών συμβούλων με σχέση έμμισθης εντολής και των συμβασιούχων μίσθωσης έργου, σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις, καθώς και για την αναγκαιότητα πρόσληψης του προσωπικού των άρθρων206, 209, 211 του Κώδικα Κατάστασης Δημοτικών καιΚοινοτικών Υπαλλήλων [ν. 3584/2007 (Α’ 143)] και 36 τουν. 4765/2021 (Α’ 6),
β) την τροποποίηση του φυσικού ή οικονομικού αντικειμένου συμβάσεων, σύμφωνα με την εφαρμοζόμενη σε κάθε περίπτωση νομοθεσία, και την έγκριση του πρωτοκόλλου παραλαβής με αιτιολογημένη απόφασή της,
γ) την έγκριση των όρων και τη σύναψη κάθε είδουςπρογραμματικών συμβάσεων και συμβάσεων του άρθρου 12 του ν. 4412/2016 (Α’ 147),
δ) τη διαγραφή χρεών και την απαλλαγή από προσαυξήσεις μέχρι του ποσού των εκατόν πενήντα χιλιάδων(150.000) ευρώ, κατά το άρθρο 174 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων [ν. 3463/2006 (Α’ 114)],
ε) την επιστροφή από τον Δήμο αχρεωστήτως καταβληθέντων ποσών,
στ) τη σύναψη χρηματοδοτικών μισθώσεων (leasing) μηχανολογικού εξοπλισμού και οχημάτων του Δήμου,
ζ) τις δωρεές εξοπλισμού, ειδών και οχημάτων σε άλλους δήμους ή κοινωφελείς οργανισμούς.»
Τακτικά μέλη:
Αναπληρωματικά μέλη:
κα Σφακιανάκη Μαρία
Τηλ.: 2813 409171
email: depitropi@heraklion.gr