Ηράκλειο 15 Νοεμβρίου 2017
Οι Ενεργοί Πολίτες για τον δημοτικό προϋπολογισμό του 2018
Ξαναζεσταμένο και κακοψημένο φαγητό
Παρέμβαση στη συζήτηση του προϋπολογισμού για το 2018
Στην σημερινή μας συνεδρίαση συζητάμε τον τέταρτο προϋπολογισμό που συντάσσει και θα υλοποιήσει η παρούσα Δημοτική Αρχή. Σε προηγούμενες περιόδους ο τέταρτος προϋπολογισμός έκλεινε και τη Δημοτική θητεία. Αποτελούσε δηλαδή η τετραετία ικανή χρονική περίοδο για να διαπιστωθεί αν μια Δημοτική Αρχή ήταν ικανή να διοικήσει και να προωθήσει τα προβλήματα Δημοτών και Δήμου βάζοντας αποφασιστικά, το «στίγμα» της στην πόλη.
Μπορούμε, λοιπόν να ανατρέξουμε στις εξαγγελίες που συνόδευσαν τόσο τους προηγούμενους προϋπολογισμούς, αλλά ιδιαίτερα τον τελευταίο του 2017 και με αυτές σαν κριτήριο να κρίνουμε.
Λόγια και …..έργα
Αντιδήμαρχος οικονομικών στην παρουσίαση το προϋπολογισμό του 2017 έλεγε:
«Ο προϋπολογισμός συντάχθηκε για να είναι υλοποιήσιμος, με αντικειμενικότητα και οι προβλέψεις μας να συμβάλουν στην απρόσκοπτη εκτέλεση των προγραμματισμένων δραστηριοτήτων…» ( πρακτικά)
Αυτά είναι τα λόγια ας δούμε τώρα και την πραγματικότητα
Ας δούμε περισσότερο αναλυτικά τα έργα, που δείχνουν πόσο μακριά είναι οι εξαγγελίες από την πραγματικότητα.
Ο κωδικός των έργων ( 30.7326 ) περιέχει 147 δράσεις – έργα προϋπολογισμού 9.101.147,82€. (71 με προϋπολογισμό 0,00 ή 1,00 ευρώ και 76 με προϋπολογισμό από 1.000,00 ευρώ και πάνω) και από τα οποία υλοποιούνται μόνο 28 έργα ( κάποια από τα οποία μπορεί και να μην ξεκινήσουν καν το 2017) με πιστώσεις που φθάσουν (αν επαληθευτούν οι εκτιμήσεις ) τα 3.141.900,75€ δηλαδή 34,5%. (θα είναι αισθητά μικρότερες)
Για θυμηθείτε πάλι εκείνη την απογείωση. Δείτε τώρα πως η Δημοτική Αρχή δημιουργεί μια εικονική πραγματικότητα. Αυτές οι 147 δράσεις υπάρχουν καθημερινά στις εφημερίδες, στις ιστοσελίδες στις ειδήσεις μέσα από ανακοινώσεις, συνεντεύξεις κλπ. Για να το επιτυγχάνουν αυτό πρέπει να ανακοινώνουν κάθε δράση 3 ή και περισσότερες φορές. Και έτσι το δικό τους success story είναι πραγματικότητα.
Οι αναφορές αυτές θα μπορούσαν να συνεχιστούν και θα απαιτούταν να γεμιστούν πολλές σελίδες. Όμως είναι ευδιάκριτο ότι ο προϋπολογισμός του 2017 στην απολογιστική του μορφή αποδείχθηκε ότι δεν ήταν υλοποιήσιμος (33% υλοποίηση) και δεν ήταν αντικειμενικός (τα μόνα έσοδα που αυξήθηκαν είναι αυτά που πληρώνει ο μέσος δημότης και η λαϊκή οικογένεια). Απόδειξη των όσων αναφέρουμε είναι ότι είχατε 351 έργα και δράσεις στο Τεχνικό πρόγραμμα Έργων 2017 που θέλετε να υλοποιήσετε και το 2018, όπου μόνο στις 27 έχει γίνει κάποια δαπάνη μέχρι σήμερα. Η μη υλοποίηση των δράσεων αυτών αγγίζει το 93%. Φαίνεται ότι δεν έχετε καμία προωθητική ικανότητα. Πώς να μη καθηλωθεί το αεροπλάνο λοιπόν;
Απών από την κοινωνία στις δύσκολες συνθήκες
Ο Δήμος στην πραγματικότητα δαπανά πολύ μικρά χρηματικά ποσά, από ίδιους πόρους για την κοινωνική πολιτική. Στην ουσία υλοποιεί όλες τις κεντρικά χρηματοδοτούμενες δράσεις, όπως είναι η χορήγηση των επιδομάτων, τα προγράμματα καταπολέμησης της φτώχειας, το βοήθεια στο σπίτι, κοινωνικό φαρμακείο, Ρομά κλπ.
Έχει όμως τη δική του αξία να αναφέρουμε τι κοινωνικές δράσεις υλοποίησε αυτοτελώς το 2017 (ίδιες είναι και οι προβλέψεις για το 2018) που αναφέρονται σε διάφορα κεφάλαια και κυρίως στον κωδικό 15. Κωδικοί 15.6117.018 – 15.6473 – 15.6474 – 15.6481 πρόβλεψη 315.180€ υλοποίηση 28.396 δηλαδή 9% . Επίσης υλοποιείται η προγραμματική σύμβαση με το ΠΑΓΝΗ στην οποία όμως η δαπάνη για το 2017 αναμένεται να κλείσει στα 8.760€ από τα 51.500€ που προβλεπόταν. Ομοίως για την την προγραμματική σύμβαση με την περιφέρεια για την λειτουργία του κέντρου αστέγων ενώ προβλεπόταν για το 2017 δαπάνη 50.000€ δεν δαπανήθηκε τίποτε και μάλιστα για το 2018 προβλέπονται μόνο 10.000€ ευρώ.
Ακόμα και η πολυδιαφημιζόμενη δράση για τα πρωινά τη σχολική χρονιά 2016 – 2017 δεν υλοποιήθηκε. Θα μπορούσε με σοβαρότητα και αντικειμενικά κάποιος να χαρακτηρίσει αυτή την κοινωνική πολιτική σύμφωνη με τις ανάγκες των Δημοτών;
Το πρόβλημα είναι οι επιλογές και η πολιτική στόχευση
Τα τελικά στοιχεία από την εκτέλεση των προϋπολογισμών τα τρία τελευταία χρόνια αποδεικνύουν ότι το πρόβλημα είναι η βασική πολιτική επιλογή και η έλλειψη οράματος. Για ποιόν και στο όνομα ποιού σχεδιάζεται και υλοποιείται η Δημοτική πολιτική; Για τον Δημότη και τις ανάγκες του ή για συγκεκριμένα συμφέροντα, επιχειρηματικά και πολιτικά;
Τι λένε όμως τα απολογιστικά στοιχεία σε σχέση με τους στόχους για την υλοποίηση προϋπολογισμών;
Α.Α |
Προϋπολογισμός/έτος |
πρόβλεψη |
υλοποίηση |
Ποσοστό εκτέλεσης |
1 |
2015 |
|
|
|
|
Έσοδα |
212.724.731,00 |
114.198.806,44 |
54,00% |
|
Δαπάνες - έξοδα |
212.724.731,00 |
84.550.387,66 |
39,75% |
2 |
2016 |
|
|
|
|
Έσοδα |
212.058.962,10 |
93.147.190,35 |
44,00 % |
|
Δαπάνες - έξοδα |
212.058.962,10 |
84.027.443,58 |
39,62% |
3 |
2017 |
|
|
|
|
Έσοδα |
221.378.612,94 |
109.047.112,80 |
49,00% |
|
Δαπάνες - έξοδα |
221.378.612,94 |
73.112.742,00 |
33,00% |
4 |
2018 |
|
|
|
|
Έσοδα |
221.797.411,25 |
|
|
|
Δαπάνες - έξοδα |
221.797.411,25 |
|
|
Αξιολογώντας, ο οποιοσδήποτε τα παραπάνω στοιχεία, θα οδηγηθεί στα πραγματικά συμπεράσματα, για το έργο που επιτελείται, για την κοινωνική πολιτική, για τον αναπτυξιακό χαρακτήρα, για την υπεραξία που υποτίθεται ότι επιστρέφει στον Δημότη.
Ακόμα και φέτος (το 2017 δηλαδή) οι δαπάνες σας είναι λιγότερες και από την περίοδο που υπήρχαν τα capital control (2015), οπότε χάθηκε και αυτή η δικαιολογία που αναφέρατε για να εξηγήσετε την αναποτελεσματικότητα σας. Τώρα, φέτος τι εμπόδια είχατε; Συχνά αναφέρεστε στο νομικό πλαίσιο προμηθειών κα έργων. Άραγε αυτό δεν ισχύει και για τους άλλους Δήμους της χώρας μας; Θα αναφερθούμε σε ένα παράδειγμα για να γίνει κατανοητό ότι οι δικαιολογίες, που συνεχώς αναφέρονται, περισσότερο πολιτική ανικανότητα δείχνουν παρά αντικειμενικές δυσκολίες.
Ο Δήμος Χαλανδρίου το χρονικό διάστημα 2015 – 2018 μείωσε τα τέλη κατά 16% . Τα έσοδα από τα ανταποδοτικά τέλη σε σχέση με το 2014 μειώθηκαν κατά 31%. Παρουσιάζουν όμως αύξηση στα συνολικά τους έσοδα κατά 4,0 εκατομμύρια, και αύξηση στα έσοδα από ΠΟΕ κατά ~3,0 εκ. και τα οποία συνεχίζονται με τον ίδιο ρυθμό εισπραξιμότητας, ενώ οι δαπάνες φέτος θα είναι κατά 10% αυξημένες σε σχέση με το 2016.
Μήπως δημιουργείται δικά σας capital control για να αυτοδικαιολογείστε ;
Η φετινή χρονιά, ιδιαίτερα στα κυκλοφοριακά θέματα απεκάλυψε μια σημαντική αλήθεια, την οποία είχαμε αναφέρει και παλαιότερα, αλλά σήμερα είναι πιο ευδιάκριτη. Η Δημοτική Αρχή, αν και τις προτάθηκαν εναλλακτικές και υλοποιήσιμες προτάσεις επέλεξε με τις αποφάσεις της να εξυπηρετηθούν επιχειρηματικά συμφέροντα και όχι το καλό των Δημοτών και της πόλης. Ενδεικτικές είναι οι αποφάσεις για το ΚΤΕΛ, της περιοχής Ιδομενέως, Ευρώπης, Επιμενίδου κλπ, οι διαφαινόμενες αλλαγές μέσω ΣΟΑΠ και ΒΑΑ στο παραλιακό μέτωπο και τις χρήσεις γης κλπ.
Το επόμενο χρονικό διάστημα, έχουμε μπροστά μας μεγάλα ζητήματα και οι επιλογές θα ξαναφέρουν στο προσκήνιο την ανάγκη αποφάσεων και κυρίως θα δείξουν ποιος είναι με ποιόν; Και την κρίσιμη στιγμή δεν θα υπάρχουν διλλήματα .
Θέμα Πρώτο : Ανακύκλωση, λειτουργία ΚΔΑΥ κλπ. Όπως σας είναι γνωστό έχουμε δύο νέα στοιχεία. Δημοσιεύτηκε το νομοσχέδιο για την ανακύκλωση και την ανταποδοτικότητα. Επίσης λήγει και η σύμβαση λειτουργίας του εργοστασίου από την ΕΕΑΑ. Τι θα κάνει ο Δήμος μέσω και του περιφερειακού οργάνου για την διαχείριση των απορριμμάτων; Θα πάρει πρωτοβουλία της αυτοτελούς ευθύνης και λειτουργίας του εργοστασίου ανακύκλωσης. θα σχεδιάσει την προσφορά μέσων και κινήτρων για την αύξηση της ανακύκλωσης, μέσα από το οποίο θα έχουμε ευθύνη, οικονομία, προστασία του περιβάλλοντος και δυνατότητα επιπλέον παρεμβάσεων; Εάν είστε έτοιμοι και θέλετε , έχουμε πλήρες πακέτο προτάσεων και μέτρων που θα παρουσιάσομε στου Δημότες της πόλης μας σύντομα.
Θέμα Δεύτερο: Δημοτικές συγκοινωνίες και άλλων φορέων. Έχουμε δύο στοιχεία που πρέπει να σημειωθούν και να αποφασίσει το Δημοτικό Συμβούλιο τι θα κάνει. Πρώτον: Το 2019 λήγει η αποκλειστική εκμετάλλευση των αστικών συγκοινωνιών από τα ΚΤΕΛ. Τι θα γίνει ; Θα πάρει ο Δήμος πρωτοβουλία αλλαγής και του νομοθετικού περιεχομένου, ώστε να μπορεί ο ίδιος να εκμεταλλεύεται τις αστικές συγκοινωνίες , προσφέροντας πρώτα απ’ όλα ποιότητα, οικονομία , προστασία και παροχές στους Δημότες; Δεύτερον: Γιατί απεμπολείται πάντα τα συμφέροντα της Α’ βάθμιας αυτοδιοίκησης αφού σας είναι γνωστό, και υπάρχει και το νομοθετικό πλαίσιο υλοποίησης προχωρείτε στην σύμβαση με το ΚΤΕΛ για τις νέες γραμμές ; Τα προβλήματα του κυκλοφοριακού της πόλης , των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς απαιτούν καθαρές λύσεις , καθαρούς στόχους και επιλογή με ποιόν είσαι ; με την πόλη, τους Δημότες ή όχι; Εμείς θα καταθέσουμε τις σκέψεις και τις προτάσεις μας σε Δημόσια ημερίδα (στις 4 -12-2017 στο πολιτιστικό) στην κρίση των Δημοτών, γιατί τα ώτα της Δημοτικής Αρχής, δυστυχώς άλλα ακούν.
Θα μπορούσαμε να συνεχίσουμε και να αναφερθούμε σε θέματα ποιότητας , βιώσιμης κινητικότητας , ελεύθερου χώρου, πράσινου, επιχειρείν, ανεργίας, σχέσεων εργασίας (το έκανε και αυτό ο Δήμος Ηρακλείου – εφαρμόζει προσλήψεις μειωμένου ωραρίου ενοικίασης εργαζομένων κλπ). Γιατί τα αναφέραμε. Θα μπορούσαμε να τα καταγράψουμε στον απολογισμό για τα τρία χρόνια της Δημοτικής αρχής, αλλά μάλλον αυτός θα αργήσει πολύ, διότι πηγαίνοντας για την «απογείωση » χάθηκε η πτήση πτήση και τι θα πουν σαν απολογισμό τους. Τα αποκαλυπτικά στοιχεία του 2017 από τον προϋπολογισμό, την μετά από χρόνια έλλειψη νερού, το Πολιτιστικό που δεν άρχισε ακόμα, τις μεγάλες κοινωνικές παρεμβάσεις; όλους στους λόγους που αναφέρθησαν παραπάνω οι Ενεργοί Πολίτες καταψηφίζουν τον προϋπολογισμό του 2018 .