Ο δημόσιος διάλογος -συχνά αρνητικός- που διαμείβεται τις τελευταίες ημέρες αναφορικά με την εξαγγελία του Υπουργείου Παιδείας για τη Θεματική Εβδομάδα Δράσεων στα Γυμνάσια της χώρας, υπό τον γενικό τίτλο «Σώμα και Ταυτότητα» και με επιμέρους θεματικές ενότητες τις Εξαρτήσεις, τη Διατροφή και τις Έμφυλες Ταυτότητες, δημιούργησε στην Γενική Γραμματεία Ισότητας των Φύλων (ΓΓΙΦ) έκπληξη και μάλλον ανησυχία.
Και αυτό γιατί σε επίδικο της υλοποίησής ή όχι των συγκεκριμένων δράσεων που άπτονται των ζητημάτων των έμφυλων ταυτοτήτων, της βίας κατά των γυναικών, της σεξουαλικής εκπαίδευσης των μαθητών και μαθητριών, ανάγονται τοποθετήσεις συντηρητικές έως και αντιδραστικές στη θεμελίωσή τους. Ένας λόγος παραπάνω την ώρα που έρευνες καταγράφουν ότι α) το 73% των εφήβων 14 έως 16 ετών, είχαν μιας κάποιας μορφής σεξουαλική δραστηριότητα β) ο αριθμός της ηθελημένης διακοπής κύησης ετησίως κυμαίνεται μεταξύ 100.000-150.000, με το 20-25% αυτών, να αφορά νεαρά κορίτσια μικρότερα των 16 ετών και γ) το 32% των Ελλήνων θεωρεί ότι ο βιασμός δικαιολογείται σε κάποιες περιπτώσεις.
Η ΓΓΙΦ θεωρεί ότι ένα τόσο σημαντικό ζήτημα, που αφορά στην σεξουαλική εκπαίδευση των νέων, δε θα πρέπει να αντιμετωπίζεται ούτε επιπόλαια ούτε τρομολαγνικά. Απεναντίας, στο πλαίσιο προώθησης της ισότητας των φύλων, των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και της δημοκρατίας, θεωρούμε σημαντικό βήμα την προσπάθεια του Υπουργείου Παιδείας και του ΙΕΠ να ενσωματώσει στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα της Β/θμιας Εκπαίδευσης δράσεις που αφορούν την σεξουαλική και αναπαραγωγική υγεία των νέων, την έμφυλη βία, το σεβασμό στη διαφορετικότητα, την άρση των έμφυλων στερεοτύπων και του σεξισμού.
Ως εκ τούτου, η ΓΓΙΦ τάσσεται υπέρ της προσπάθειας του Υπουργείου Παιδείας και του ΙΕΠ και παρέχει αμέριστα τη βοήθεια και τη συνδρομή της προς κάθε εκπαιδευτική μονάδα, είτε μέσω των Στελεχών της, είτε μέσω των εποπτευόμενων φορέων της (Συμβουλευτικά Κέντρα), στην υλοποίηση εκπαιδευτικών προγραμμάτων που άπτονται ζητημάτων έμφυλης ισότητας στο πλαίσιο της Θεματικής Εβδομάδας και όχι μόνο.
Η ΓΓΙΦ, ως φορέας παραγωγής και άσκησης πολιτικών ισότητας, παρεμβαίνει μέσω ολοκληρωμένων εκπαιδευτικών προγραμμάτων σε σχολεία και, σε συνεργασία με το Υπουργείο Παιδείας και το ΕΚΔΔΑ, έχει επιμορφώσει έως τώρα ένα αρκετό σημαντικό αριθμό εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, επιδιώκοντας την επέκταση του επιμορφωτικού της προγράμματος και στη Δευτεροβάθμια.
Συμμερίζεται συνάμα την αγωνία και τους προβληματισμούς της εκπαιδευτικής κοινότητας στην κατεύθυνση του αποτελεσματικότερου δυνατού σχεδιασμού και υλοποίησης του συγκεκριμένου και ανάλογων εγχειρημάτων με όρους μεθοδικότητας, συστηματικότητας και διάρκειας και με τους εκπαιδευτικούς ζωντανά δρώντα κύτταρα σε όλες τις φάσεις ανάπτυξής τους.
Πάγια θέση και αίτημα της ΓΓΙΦ αποτελεί η εισαγωγή της σεξουαλικής εκπαίδευσης στα σχολεία ως διακριτό αντικείμενο, στη βάση μιας διεπιστημονικής διαθεματικής προσέγγισης. Η έννοια του φύλου, ως κατηγορία σχέσης πολιτισμικά καθορισμένη και συστατικό στοιχείο κοινωνικών σχέσεων, που στηρίζεται στις αντιληπτές διαφορές ανάμεσα στα φύλα, δρα καθοριστικά σε σύμβολα, κανόνες, θεσμούς και αντιλήψεις και συνιστά θεμελιακό πεδίο νοηματοδότησης των σχέσεων εξουσίας.
Γι’ αυτό ακριβώς, επειδή είναι πρωταρχικός παράγοντας οργάνωσης ατομικών και συλλογικών συμπεριφορών, αποκτά καίρια σημασία σε έναν αντισεξιστικό, αντιρατσιστικό, με σεβασμό στη διαφορά, με πρόταγμα την ειρήνη, τη συνεργασία και την αλληλεγγύη εκπαιδευτικό προσανατολισμό.
Λαμβάνοντας υπόψη τις παραπάνω παραμέτρους, η ΓΓΙΦ καλεί γονείς, εκπαιδευτικούς και άμεσα εμπλεκομένους φορείς να στηρίξουν εποικοδομητικά την ανωτέρω προσπάθεια.
Πληροφορίες: http://www.isotita.gr/
Το Γραφείο Τύπου, 15/2/2017
Τηλ 2131511102
Ε-mail: gramggif@isotita.gr